Esti Kornél

"Száz évig, míg a testem megtörik, szeretnék élni, élni örökig."

Utolsó kommentek

HTML

Vázlat a magyar közéleti hetilapokról 1.

2009.12.17. 13:00 | Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa | 16 komment

Ritkán esik most már meg velem, hogy a 168 Óra című közéleti hetilapot olvasom. Régebben ez gyakoribb alkalom volt, szinte heti rendszerességgel tettem ezt. Félreértés ne essék, akkor sem értettem vele egyet, nem feltétlen az általuk állított dolgok miatt, az oka az ellenérzésnek az állítás mikéntje volt. Soha nem tudtam elfogadni azt a modort, hogy egy magas piedesztálról osztjuk a véleményünk a népnek az általunk kifogásolt emberekről, pláne, hogy az általuk magasnak hitt dobogó inkább a pincében helyezkedik el. Ez azonban egy másik kérdés.

Viszont régen olvasmányos volt. A visszatetszése ellenére voltak benne érdekes gondolatok, interjúk, írások. Ma ennek nyoma sincs. Mikor a legutóbbi számot tartottam a kezeim között, csak lapoztam oldalról-oldalra, mert semmi sem ragadta meg a figyelmemet. Egyszerűen elcsépelt és unalmas lett. Mert kit érdekel egy újabb elemzés Bolgár Györgytől, aki leírja, mennyire hazug is a jobboldal, bezzeg a baloldal. Kit érdekel egy már megszokott beszélgetés, amiben a már untig ismételt példát citálják elénk, miszerint a mai magyar közállapotok kísértetiesen hasonlítanak a weimari Németország mindennapjaira. Kit érdekel egy már ezerszer leírt, most újabb, más szavakkal megfogalmazott Mészáros Tamás jegyzet, aki összehúzott szemekkel figyelmeztet a Fidesz jelentette veszélyre?

De komolyan, hány ember olvashatja ezt a lapot még? Évek óta csak és kizárólag ugyanazzal foglalkoznak az írói, szomorú, hogy van erre kereslet. Ne felejtsük el a habot a tortán, amit az olvasói levelek jelentenek! Olyan remekeket találhatunk itt, hogy az ember nem tudja, elsírja magát, mert valóban ezt gondolja az írója, és rajta kívül minden bizonnyal még sok ember, vagy csak nevessen, és gondolatban simogassa meg a feje búbját, hogy jól van, menj csak vissza játszani, itt most a felnőttek beszélgetnek.

Nincs azonban egyedül a 168 Óra ezzel a problémával. Minden közéleti hetilapra jellemző a negatív tendencia. A Heti Válasz kezdetben egy unalmas, européer jobboldaliságot elvileg megjelentető lap volt, és nem is vallott ebben szégyent, közvetítette ezt minden álmosságával. Most a helyzet annyiban változott, hogy még unalmasabb, de már értékközvetítést sem lehet benne felfedezni. De szóba hozhatjuk a Magyar Demokratát is, ami annak idején egyedül tartotta a radikális jobboldal zászlaját. Pont a legutóbbi számába lapoztam bele a Demokratának is, és ugyanaz figyelhető meg rajta, mint a 168 Órán. Régen egy olvasmányos, modortalan, sokszor ellenérzésre okot adó, de elgondolkodtató lap volt, ma pedig a 168 Óra pontos jobboldali megfelelője. Gyalázkodásban, unalomban, értéktelenségben mindenképpen.

A Magyar Narancs annyiban kilóg a sorból, hogy azt értékelni soha nem tudtam, bevallom jelentős sztereotípiával figyeltem mindig a tevékenységüket. A legjobban mindig ez a kockás pulóveres, megmondom a frankót, az avantgárd az valami, de hogy nézhetsz TV-t attitűd idegesített. Végsősoron, megmaradt nekem az elektronikus média jelentette tájékozódás, abból is inkább az internetes része. Szomorú, hogy a magyar politika mélyrepülését pontosan követték a közéleti lapok is, habár cseppet sem meglepő. Ez az élet rendje.

Címkék: közélet újság elmélkedés

A bejegyzés trackback címe:

https://estikornel.blog.hu/api/trackback/id/tr171604316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.12.17. 15:02:23

Teljesen igazad van. A magyar közéleti hetilapok siralmasan rosszak, egyoldalúak, unalmasak. És a 168 Óra valóban a mélypont.

A Heti Választ nagyon sajnálom, amiért átpolitizálódott. Kezdetben tíz cikkből max. kettő foglalkozott aktuálpolitikával. Most az arány fordított. Valahol persze érthető, logikus fejlemény ez; a színvonalnak azonban a kárára vált.

Én sem olvasok ma már ilyen lapokat. Szerencsére az internet bőven pótolja azt a még meglevő igényemet, hogy fröcsögésekbe merüljek el.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.17. 17:04:55

@Csöncsön: Igen, mindannyiunk nagy szerencséje az internet, nyomtatott sajtóból én már csak rendszeresen a Nemzeti Sportot olvasom, de azt is kizárólag a megszokás miatt. A mai magyar nyomtatott sajtó nagy része en bloc kritikán aluli, és ebben vezetnek a közéleti hetilapok. Nagy kár pedig, mert csak még 4-5 éve is jobb volt a helyzet.
Egyébként erről az a véleményem, hogy alapvetően a politikai élet mozdíthatatlansága az oka ennek. A két nagynak megvannak a harcállásai, felderítetlen terepekre nem mennek, évek óta ugyanazok a témák. Ebbe a poshadt vízbe dobott a Jobbik követ, de nekik meg nincs sajtójuk, mert azért a Barikád magazint nagyon közéleti lapnak nem veszem.

Törteli Tivadar 2009.12.17. 19:52:55

Bár a HVG címében gazdasági, azért elég sok cikk foglalkozik benne közéleti témával, szóval szerintem kár volt kihagyni a fölsorolásból. Amúgy ezt a szomorú képet talán kicsit föl is dobná, hisz nem elfogult és aránylag változatos is.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.17. 21:47:03

@golazzo: Az említettek közül a HVG valóban kiemelkedik, bár látod, ott a címben az 1-es szám, ez csak az első rész, annak is elég vázlatos. :) De köszönöm a jó meglátást!

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.12.18. 15:37:22

nagyon sokan csak egy lapból tájékozódnak... képzelhető, mi lesz, ha az ez a lap..
...
Egy traumám, amit nem bírok feldolgozni: ezt rendeli meg máig Fanny is... Radnótiné... (nemrég olvastam valahol)

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.19. 09:20:49

@szamárfül: Ezt magam sem tudtam, hogy Fanni is ezt olvassa. Meglep és nem a legjobb hír. De neki ez még elnézhető. :)

whyer 2009.12.19. 13:22:04

egyetértünk, de mi ez már:
"...jelentős sztereotípiával figyeltem..."

A sztereotípia nem az, hogy valakiről a neme, hajszíne vagy személyiség vonásai alapján vonok le következtetést? Mondjuk, hogy semleges előjelű előítélet.

Egy újságnál a borító színe alapján mondasz véleményt? Vagy hogy kell ezt érteni? Mert ha a tartalma alapján az már ellenérzéssel, tartozkodással vagy egyetértéssel alakítod a véleményed, amiről a post szól.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.19. 18:11:14

@whyer: Valóban elírás volt! Köszönöm hogy felhívtad rá a figyelmem, és örülök hogy egyetértünk.

tubifex · http://tubesjanos.blog.hu 2009.12.23. 23:46:32

Igen, a hetilappiac egészen szörnyű képet mutat, a sárdobálás legfőbb terévé változott. Ezt nem tartom annyira aggasztónak, mert ezzel szemben kezd kialakulni valamiféle internetes ellensúly, mint pl. a blogok, amelyek éppen eléggé meg tudnak majd erősödni a jövőben a webkettes alkalmazások elterjedésével, hogy a nyomtatott sajtónál hangsúlyosabb és emberközelibb véleményt fogalmazzanak meg.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.24. 02:35:35

@tubifex: Ebben neked teljesen igazad van, mégis, nekem hiányzik az, hogy most már nem tudom megtenni az, amit meg tudtam tenni 4-5 éve, magyarán hogy magam elé veszek egy nyomtatott hetilapot, vagy folyóiratot, és jólesően olvasom. Ma már egyszerűen közéleti újságokból nincs ilyen. Nagyon jó, hogy az internet ezt valamennyire pótolja, de nekem nagy csalódás, hogy a sajtó ilyen mélyrepülésben van.

tubifex · http://tubesjanos.blog.hu 2009.12.24. 18:33:36

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa: Szerintem az ellenkultúra előbb-utóbb átváltozik "a" kultúrává és újra elterjed. Az egészben van valami furcsa dialektika, ami alapján úgy tűnik, hogy ez a "rend", amit én is tarthatatlannak tartok, szükségszerűen fel fog borulni. Mert nem lehet másként.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.12.30. 19:19:38

Érdekes poszt, érdekes téma. Ráadásul a "számból vetted ki a szót", mert valamikor tavaly magam is gondolkodtam, hogy ugyanebben a témában írok valami egészen hasonlót, csak aztán - mint annyi más ötletemből - nem lett belőle semmi.

Ráadásul nekem is egy 168 óra lapszám miatt támadt ingerenciám írni: abban egy Gyurcsány interjú volt a fő attrakció (még miniszterelnök volt, de már Öszöd után, sajna ennél jobban nem tudom behatárolni és a 168 óra honlapján nem találtam meg az interjút, pedig szívesen belinkeltem volna).

Kevés ennél undorítóbb sajtószöveget olvastam életemben: az "újságíró" úgy tekintette, az interjú feledata az, hogy Gyurcsány szócsöve legyen: minden kérdés egy feldobott labda volt, amelyet aztán Gyurcsány szépen lecsapthatott. Kritikai hozzáállás, kényes kérdés, netán eszmecsere nulla. A lapszám többi cikke hasonlóan silány volt. Gyakorlatilag lefeküdtek az egyik oldalnak, önálló gondolatuk semmi. Azóta nem "vettem újabb mintát" a 168 órából és nem is szándékozom.

A Magyar Narancsból viszont szoktam néha és ha nem is mindig értek egyet velük, nem szoktam megbánni, mert nem érzem bennük azt, hogy lefeküdtek volna. Bár "húz" a véleményük, megvan bennük az a kritika, ami a hitelességhez kell. Ráadásul néha vannak eredeti gondolataik is.

Az "állandó" hetilapom viszont nekem is a már említett HVG.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.31. 00:02:14

@promontor: Szerintem sokan egyetértünk benne, hogy a 168 Óra hangneme, modora az, ami kihúzza a gyufát. Mostanra már minősíthetetlen az egész lap. A Narancs tekintetében az a véleményem, hogy sokat, nagyon sokat esett a színvonal, és inkább idegesítő mint érdekes, de az tény hogy más kategória mint a 168 Óra. Vitán felüli, hogy a HVG ezek közül magasan kiemelkedik.

Fée Verte [ Fára Szorult Kéreg ] Zabatár 2010.01.02. 09:51:31

A HVG mint politikai lap kiemelkedik a 168 óra-Demokrata- Válasz-maNcs csoportból, de a gazdasági cikkei valahogy mindig mellélőnek. Jópár éve könnyes szemmel álltak a Mattel előtt, mivel -szerintük- a kutya sem vesz Barbiet., arról pedig egy kuma szót sem írtak, hogy a cégnek más termékei is volnának No, onnantól fogva nagyobb kritikával olvastam a többi cikket is és úgy látom, szócső bizony a HVG is, csak éppen az USA szócsöve.A borítók viszont ötletesek.
Utóbb a Gazdasági Rádiót hallgatom. ott mintha reálisabb elemzések lennének.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.01.02. 10:20:35

Ha már sajtókörkép, én még a Figyelőt veszem meg néha (mondjuk félévente) és jónak szoktam találni. Persze még erősebben gazdasági lap, mint a HVG.

Rádióban Info-t szoktam hallgatni, szerintem jó.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.02. 13:19:44

@Fée Verte: Az tény, hogy a HVG sem hiba nélküli persze, de amilyen közéleti lapok vannak, vakok között a félszemű a király. A borítók viszont egyenletes színvonalúak, a maguk kategóriájában kiemelkedőek.

@promontor: No igen, a Figyelő nekem már sok(k). :)
süti beállítások módosítása